Hoppa till innehåll

Den 25:e så fälls eken

Återigen så har det inträffat att en av Storbankerna hade problem på självaste lönedagen för deras kunder. Hur kommer det sig?!

Som av ren slump blev jag lite intresserad över hur ofta Swedbank faktiskt har nedtid på självaste lönedagen. Sajten Downdetector.se som är en samlad tjänst som mäter upptid/nedtid på flertalet tjänster bla Swedbank går det att få fram hur ofta det finns driftstörningar.
Jag valde att enbart att titta på Swedbank men för den som önskar så går det att se fler banker.

Tittar vi tillbaka på det gångna året, dvs 2020, kan vi konstatera att Swedbank har driftstörningar på självaste lönedagen 4 av 12 månader där december inte har några inrapporterade fel alls enligt Downdetector.se. I övrigt så dras Swedbank med driftstörningar varje månad som påverkar olika tjänster i olika utsträckning.

1/3 av alla lönedagar kan inte kunder logga in eller genomföra vanliga bankärenden via Internetbanken. Det är på tok för mycket för att vara godkänt. Tur är väl att Swedbank inte ligger nere de två sista dagarna varje månad, då flertalet autogiro rasslar igenom systemen. För vad skulle då hända?!

Vad som orsakar dessa fel vet jag inget om men nog ställer jag mig frågan om det görs någon uppföljning på mycket ned tid man har?! För mig som ansvarig för IT-drift, skulle jag svettas om de system jag ansvarar för ligger oåtkomliga för våra kunder på självaste lönedagen då många genomför transaktioner av olika slag därmed även köp.

Tips till de ansvariga på utveckling och drift hos Swedbank
1. Mät och sätt upp KPI:er för utveckling och drift
2. Få med era leverantörer på KPI:erna och i SLA/OLA
3. Följ upp och analysera och justera för att komma närmare uppsatta målen.

Länkar:
https://downdetector.se/problem-storningar/swedbank/ [Åtkomst 2021-01-26]

Bild av Simon WilkesUnsplash

Publicerat iTankar om IT